Afetlerde Çocuk ve Gençlerin Yaşam Alanı Okullar için Yapılması Gerekenler
Yaşanan travmatik olaydan sonra hayata devam edebilmenin ve travmanın etkilerini en aza indirmenin yolu; günlük yaşama dönmek, belirli bir düzene sahip olmak ve “şimdi ve burada artık güvendesin” yaşantısını sürdürmektir. Okul çağı çocukları ve gençler için günlerinin çoğunluğunu geçirdikleri ortam, okuldur. Okul, sadece akademik bilgilerin sunulduğu bir yer olmasının ötesinde çocukların ve gençlerin yaşıtlarıyla sosyalleşebildikleri, yaratıcı etkinliklerde bulunabildikleri, bireysel ve toplumsal değerleri öğrendikleri ve çocuğun hayatına bir güven ve düzen sağlayan sistemdir. Bu sistem içerisinde öğretmenler ve rehber öğretmenler, çocukların yaşadıkları zorlukların üstesinden gelmesinde profesyonel bir biçimde yardımcı olacaklardır.
Deprem bölgesi dışındaki illerde okulların bir an önce açılması gereklidir. Ek uzatma yapılmadan okullar açılmalıdır. “Düzensizlik” ve “belirsizlik” insan yaşamındaki en büyük anksiyete kaynağıdır. Her gün televizyon ekranlarında deprem görüntülerine şahit olan ve evdeki erişkinlerden deprem konuşmalarını dinleyen çocukların ve gençlerin bir an önce okul ortamına dönmesi gereklidir. Müfredatın afetlerden korunma, ilk yardım ve yardımlaşma, sivil savunma temelli içerikle zenginleştirilmesi gerekirken; müfredat, çocuklara ve gençlere koruyucu eğitim de sağlamalıdır. Okulların kapalı olduğu sürede öğretmenler, çocuk ve gençleri travmanın etkilerinden korumaya dönük çevrimiçi seminerler düzenlemeli; bu konudaki hazırlıklarını artırılmalıdır. Çocuklar ve gençler, 6 Şubat 2023’ten beri depremden doğrudan ve dolaylı olarak etkilenmiştir. Çocuklar, deprem sonucu ruhsal örselenmelerini okul ortamında öğretmenleri ve arkadaşları ile bir araya gelerek duygusal ve bilişsel olarak işlemlemelidir.
Okul, çocukların ve gençlerin hayatında “sabit” bir unsurdur. Pek çok şeyin yıkıldığı ortamlarda/koşullarda dahi “sabit” bir unsur olarak okulun varlığı, çocukların hayatını yeniden düzenleyecektir. Temel güven hissi sabit öğelere bağlanma ile gerçekleşir bu nedenle aile ortamından sonra ikincil önemli güven sistemi okullardır. Okul düzeni içerisinde çocukların ve gençlerin hayatlarına bir düzen getirilmesi oldukça önemlidir. Pandemi döneminde uzun süreli kapalı okul ve uzaktan eğitimin olumsuz psikolojik etkilerini çocuklar yeni atlatırken, benzer kapanmalar kabul edilemez. Dolayısıyla afet bölgesi dışındaki okullar, çocuk ve gençlerin ruh sağlığı açısından ilan edilen tarihte, 20 Şubat 2023’te açılmalıdır.
Deprem bölgesinde ise pek çok kayba uğrayan çocuklar ve gençler için öncelikle güvenlik, barınma ve diğer fiziki ihtiyaçlar sağlandıktan sonra okul sisteminin devamlılığı, travmanın etkisini hafifletmek için çok önemlidir. Ayrıca afet sonrası psikososyal desteğin etkili biçimde sunulması için kurulacak çadır-baraka-prefrabrik okul sistemleri, çocuklar ve gençler için gereklidir. Öğretmenler, rehberlik öğretmenleri ve psikologlar ile çocuklara grup içerisinde ruhsal sağaltım sağlayıcı oyunlar, yaratıcı etkinlikler sunulabilir. Ortak acıları olan çocukların ve gençlerin yalnız olmadıkları ve çaresiz olmadıkları mesajı bu şekilde aktarılabilir. Okula gelip gitme ile günlük bir düzen oluşturarak yaşamın devam ettiği mesajı iletilir. Okullar, ayrıca ihtiyaç belirlenmesi, diğer koruyucu sağlık hizmetlerinin sunulması ve çocuk ihmal/istismarlarının engellenmesi için aracıdır. Ayrıca enkazların bulunduğu bölgede erişkinlerin çocuklara psikolojik olarak ilgi ve destek sunamayacakları açıktır. Okullar, böyle durumlarda depremzede çocukların ve gençlerin ruhsal açıdan daha fazla örselenmelerini engellerken, onlara güvenli ve sabit bir alan sağlar. Bu nedenle afet bölgelerinde ilk haftalardan sonra psikososyal destek kapsamında okul sisteminin aktifleştirilmesi önemlidir. Ayrıca okulların açılmasıyla çocukların ve gençlerin beslenme, rutin sağlık kontrolleri ve aşılama gibi ihtiyaçlarının organizasyonu ve karşılanması da kolaylaşır. Bütün bu nedenlerle deprem bölgesinde temel ihtiyaçların karşılanmasını takiben ve rehabilitasyon hizmetleri başlar başlamaz eğitimin de kaldığı yerden devam etmesi için gerekli hazırlıklar yapılmalıdır. Depremzede çocukların ve gençlerin uzun süre okulsuz kalmaması çok önemlidir. Çocukların ve gençlerin okulda kullanacakları temel malzemeler (çalışma masası, okul çantası, kalem defter, okuma kitapları, boyama, resim, müzik malzemeleri, oyuncak vb.) temin edilmeli, bölgedeki öğretmenlerin de depremzede olduğu gerçeği unutulmayarak bu bölgeye ek öğretmen ve sosyal destek personelleri görevlendirilmelidir. Hâlihazırda pek çok ataması yapılmayan öğretmenin atanmasıyla bu ihtiyaç karşılanabilir.
Okullar, çocukların ve gençlerin canlı, güvenli, gelişim ve yaşam alanıdır. Deprem tecrübesinin olumsuz etkilerinden çocuklarımızı okul ortamında koruyalım.
Türk Tabipleri Birliği Okul Sağlığı Çalışma Grubu
Türk Tabipleri Birliği Merkez Konseyi
İlgili İçerikler





TTB Üçüncü Ay Deprem Raporu: Sağlık Hizmetlerine Erişim Sorunu Halen Çözülmüş Değil
09.05.2023 0 Deprem Haberleri

TTB’nin de Aralarında Olduğu Emek-Meslek ve Çevre Örgütleri, Hatay’da Yaşam Alanlarına Moloz Dökülmesine Dava Açtı
24.04.2023 0 Deprem Haberleri


Hatay Tabip Odası ve SES’ten Samandağ Devlet Hastanesi’nde Eylem: Sağlıklı Yaşam, Sağlıklı Çalışma Koşulları İstiyoruz
13.04.2023 0 Deprem Haberleri
TTB’den Hatay’da Depreme Dayanıklı Olmayan Hastanelerin Yapı Sorumluları Hakkında Suç Duyurusu
10.04.2023 0 Deprem Haberleri
Samandağ’da Hekimlerden/Sağlık Emekçilerinden Yaşam Nöbetinde Çağrı: Hastalığın Değil, Sağlığın Yanında Olun!
10.04.2023 0 Deprem Haberleri






TTB, Sağlık Bakanlığı’ndan Deprem Bölgesinde Görevlendirilen Hekimlerin Güncel Listelerinin Paylaşılmasını İstedi
17.03.2023 0 Deprem Haberleri


Bu 14 Mart’ta Karanfil Elden Ele; Acımızı Paylaşıyor, Sessizce Birleşiyoruz
14.03.2023 0 Deprem Haberleri

TTB’den Sağlık Bakanlığı ve YÖK’e Yazı: Asistan Hekimlere İsteğe Bağlı, Şartsız ve Kalıcı Geçiş Hakkı Tanınmalı
13.03.2023 0 Deprem Haberleri

TTB Merkez Konseyi Üyeleri Deprem Bölgesindeki Hekimlere ve Sağlık Emekçilerini Ziyaret Etti
13.03.2023 0 Deprem Haberleri
TTB’den Deprem Bölgesine Atanan Hekimlerin Sağlıklı Çalışma ve Barınma Hakları İçin Dilekçe Örneği
06.03.2023 0 Deprem Haberleri




TTB Hatay İl Deprem Koordinasyonu Müdahale Girişimlerine Rağmen Çalışmalarını Sürdürüyor
28.02.2023 0 Deprem Haberleri
TTB’den Hatay Valiliği’ne Sağlık Çalışmalarının Yürütüldüğü Sevgi Parkı’nın Boşaltılma Kararına İlişkin Yazı
28.02.2023 0 Deprem Haberleri

Almanya Tabipleri Birliği’nden Cumhurbaşkanlığı’na Mektup: TTB’nin Deprem Bölgesindeki Çalışmaları Devam Etmeli
26.02.2023 0 Deprem Haberleri

TTB ve Diyarbakır Tabip Odası Heyeti, Diyarbakır’daki Hekimleri/Sağlık Emekçilerini Ziyaret Etti
24.02.2023 0 Deprem Haberleri

“TTB AHEK Deprem Bölgelerinde Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri İkinci Hafta Değerlendirmesi” Yayımlandı
23.02.2023 0 Deprem Haberleri


TTB ve Gaziantep-Kilis Tabip Odası Heyeti, İslahiye ve Nurdağı’ndaki Hekimleri/Sağlık Emekçilerini Ziyaret Etti
22.02.2023 0 Deprem Haberleri

TTB’den YÖK’e Depremzede Tıp Öğrencilerinin Stajlarına İlişkin Yönerge Yazısı
22.02.2023 0 Deprem Haberleri

TTB Hatay İl Deprem Koordinasyonu Kadın Birimi’nden Hijyen Kitleri ve Temizlik Malzemeleri Dağıtımı
20.02.2023 0 Deprem Haberleri


TTB Hatay İl Deprem Koordinasyonu’ndan İşçi Sağlığı Önlemlerine Yönelik FFP3 Maske Dağıtımı
18.02.2023 0 Deprem Haberleri



TTB Hatay İl Deprem Koordinasyonu, SES ve Halk ile Birlikte Çöp Toplama Çalışması Yaptı
15.02.2023 0 Deprem Haberleri

AHEK Deprem Bölgesinde Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinin İlk Hafta Değerlendirme Toplantısı Notları
14.02.2023 3,109 Deprem Haberleri























